Effectiviteit van competentiemanagement
Voor het eerst in vijf jaar ligt de nadruk niet meer op werving, maar op scholing en behoud van huidig personeel.
Het succes van je organisatie is afhankelijk van je personeel. Zonder personeel kan je organisatie niet functioneren. Het draait dan ook om goed opgeleid personeel die zich vol overgave inzet om hun taken te volbrengen. Maar hoe bereik je dit? En hoe zorg je dat je personeel blijft?
Competentiemanagement (CM)
Voor iedere functie zijn specifieke competenties nodig; kwaliteiten die een medewerker nodig heeft om goed werk te leveren. In de meeste gevallen beschikt iemand al over een aantal gewenste competenties.
Daarnaast is het zinvol om als werkgever de mogelijkheid te bieden om deze op te bouwen en blijvend te ontwikkelen.
En dit is precies waar competentiemanagement zich op richt. Als competenties mogen worden (door)ontwikkelt, dan is de werknemer in staat om zijn werk nog beter te doen. En dit komt het bedrijf uiteindelijk ten goede.
Veel bedrijven doen CM om meer inzicht te krijgen in hun medewerkers en om de bedrijfsdoelstellingen beter af te stemmen.
Het is wel van belang dat je als organisatie duidelijk voor ogen hebt welke competenties nodig zijn en welke kerncompetenties de organisatie zelf heeft. Zo kun je CM toepassen:
Toepassen van competentiemanagement
1. Benoem je bedrijfscompetenties
Welke competenties zijn passend en uniek voor jouw organisatie? Wellicht is betrokkenheid belangrijk of plannen en organiseren. Denk er goed over na en leg ze vast. Ze vormen de basis!
2. Bepaal vervolgens de kerncompetenties
Welke van bovengenoemde competenties zijn nu het belangrijkst? Welke komen op de eerste plaats? Is samenwerken het belangrijkst? Of wellicht flexibiliteit?
3. Beschrijf dan de functieprofielen binnen de organisatie
Vervolgens kun je de functieprofielen (opnieuw) vormgeven. Welke competenties koppel je aan de functieprofielen?
4. Breng de profielen van het personeel in beeld
Belangrijk om de juiste persoon bij het functieprofiel te matchen. Dit kan bijvoorbeeld door middel van een assessment. En het is niet erg als het niet 100% match. De punten die niet matchen kun je zien als ontwikkelpunten.
5. Coach je team (en jezelf) op de gestelde competenties
..en maak dit een vast onderdeel van de HR-cyclus.
Succes!